paulmarijke.reismee.nl

Corsica

Lieve mensen,

Jullie zullen wel denken die zijn toch al lang terug uit Bali, dat is ook zo maar we zijn nu weer op Corsica, en het lijkt ons leuk om jullie weer te vertellen van onze belevenissen hier.

We zijn afgelopen zaterdag in de namiddag na een goede vlucht in Ajaccio aangekomen.Het is een klein vliegveld, dus we stonden zo buiten, en ook de huurauto, we rijden in een citroen C4 , stond al klaar. Het is een vrij nieuwe auto (van mei), dus we zitten prinsheerlijk. Ons hotel ligt ongeveer 80 km vanaf de luchthaven. De wegen zijn goed,maar het is een en al bochten. De eerste indruk is een vrij ruig eiland. Erwin rijdt ons zeer goed over de weg, de uitzichten zijn schitterend. De weg kronkelt soms heel hoog en dan kijk je echt de diepte in, echt schitterend,uitzicht over rotsen en een hele mooie blauw zee. We kijken onze ogen uit, we schieten niet echt op want de weg is erg smal en hij blijft maar kronkelen, dus hard rijden is er niet bij, hoeft ook niet, want het is allemaal mooi wat we zien. Af en toe doen we fotostop, en na een uur rijden komen we langs een klein dorpje waar we even stoppen om op een klein pleintje een lekker biertje te drinken. Ons eerst corsicaanse biertje smaakt heerlijk. We stoppen niet te lang want we willen voor het donker in het hotel zijn. Het laatste stuk is echt schitterend om door heen te rijden,hele mooie rotsformatie's in mooie rode kleuren.Ook hier weer de verschillend fotostops.En dan na 2 uur rijden komen we in het dorpje aan,het ligt erg leuk met een klein haventje. Onze kamer is klein maar met een geweldig uitzicht op de zee en de bergen. Even opfrissen en op zoek naar een restaurantje,niet heel moeilijk want er zitten er genoeg allen een keuze maken dat is moeilijk, maar de keuze maken we snel en we zitten gezellig met uitzicht op zee, en we hebben er heerlijk gegeten en een lekker wijntje gedronken. Ook hebben we besproken dat we hier een nacht langer blijven, omdat er hier in de buurt een kloof is waar je prachtig kan wandelen en dat willen we graag doen. Helaas is ons hotel voor de volgende nacht vol(dit blijkt in de volgende dagen toch moeilijk te zijn dan dat wij gedacht hadden, een hotelletje vinden???) maar gelukkig hebben we de laptop bij ons dus vinden we op internet een ander hotel in het dorp. Na het eten gaan we heerlijk slapen en de volgende ochtend om 8 uur ontbijt, heerlijk buiten eten met lekkere crousantjes. Om negen uur gaan we op pad. We rijden naar een klein dorpje daarbij is een parkeerplaats waar de wandeling start. Maar mensen de weg er naar toe, echt ongelooflijk, hele kleine weggetjes een en al gekronkel omhoog, hele mooie omgeving hele steile afgronden best eng af en toe, maar Erwin rijdt ons er heel mooi naar toe, voor hem geen probleem hij vindt het leuk zulke weggetjes. En we komen van alles tegen, er staan gewoon geiten op de weg, een stuk verder op liggen er koeien langs de weg, en weer een eind verder lopen er varkens op de weg. We hadden al gelezen dat er heel veel wilde varkens zijn op corsica, en inderdaad we zien ze zo langs de weglopen, de tijd heeft hier stil gestaan. Wij vinden het geweldig om te zien en we maken natuurlijk van alles foto's. We zijn niet lang onderweg naar het dorpje en de parkeerplaats is snel gevonden en de start van de wandeling ook. We gaan een trappetje af naar beneden en daar begint het pad, het is niet een echt pad, maar meer een keienpad, het is smalen loopt langs een riviertje, je moet wel goed kijken waar je loopt het gaat op en af maar de natuur is schitterend, geweldig om zo te lopen, vlak langs de rivier en de bergen heel hoog je loopt inderdaad in een kloof. We zien ook mooie bloemetjes groeien. De zon doet goed zijn best, dus het is zweten maar we klagen niet. Het is wel vrij toeristisch maar als wij er lopen is het nog rustig,na drie kwartier lopen komen we bij een brug die in de 15e eeuw is gebouwd, dat is ons einddoel, het is knap om te zien hoe ze dat in die tijd al gebouwd hebben. In de rivier liggen hele grote keien, waar mensen op liggen te zonnen.Wij eten een appeltje en gaan weer aan de terugtocht beginnen, we gaan dezelfde route terug naar de auto maar het blijft mooi. Na deze wandeltocht zijn we wel toe aan bak koffie,die we nuttigen op een leuk terrasje met uitzicht op de bergen en met een over heerlijke appelpunt. Dan de auto weer in en verder over de kronkelweggetjes. De natuur is echt schitterend, mooie vergezichten enhet is ook opvallend groen. We komen bij een dorpje aan hoog in de bergen en daar doen we onze lunch. Heerlijke gegeten met lekkere salades en een plankje met de heerlijkste vleeswaren en kaas, een roseetje maakt het geheel compleet, wat hebben we het toch goed. Daarna rijden we weer terug naar ons hotel,en bij dit hotel hebben wen een zwembad, dus daar zijn we ingeplonsd, heerlijk koel water. Na een douche gaan we voor de zonsondergang helaas is deze niet zo mooi als gister (toen waren we net te laat voor een foto, en nu staan we in de aanslag met het fototoestel, maar helaas). Erwin had al een leuk restaurantje uitgezocht,en dat was top, het was er gezellig en het eten was echt super lekker. Na het eten nog even een kleine wandeling, en dan is het de hoogste tijd voor ons mandje.

De volgende dag gaan we op weg naar Calvi, we gaan weer rijden langs de kust, ook deze weg is zeer smal en weer een en al gekronkel, maar Erwin is een zeer goede chauffeur, hij rijdt ons zeer ervaren over de weg. De uitzichten zijn weer zeer spectaculair, soms kijk je heel ver de diepte in en zee je een azur-blauwe zee dan weer hele steile rotsen, en de weg is soms zo smal dat als er een tegenligger komt, je bijna niet langs elkaar kunt. Na een heeleind gereden te hebben, zien we langs de kant van de weg een cafeetje, tijd voor een bakkie, helaas voor ons geen taart (wel goed voor de lijn) dan maar een sultana, ook lekker. In de middag komen we aan in Calvi, deze stad heeft een oudlijkt het is een vise en een nieuwe stad, de oude stad is de citadel, die gaan we eerst bezoeken, het heeft hele smalle straatjes maar we vinden weer een leuk terrasje met uitzicht over zee, waar de lunch gebruiken weer een heerlijk salade met zalm, dat is weer smullen. Na de citadel gaan we de nieuwe stad bekijken er zijn leuke smalle straatjes met allerlei winkeltjes voor de toeristen, want toeristisch is het. Ook in dit stadje is er weer een kerkje, waar we ven naar binnen gaan. En vlak naast de kerk is os hotel, hoe is het mogelijk!!!!!! Het is een mooi hotel, we brengen onze spulletjes en gaan weer verder naar de haven. Er liggen ongelooflijk veel boten, hele zielige boten maar ook weer leuke terrassen waar we een biertje gaan doen, boven de bergen hangen donkere wolken, maar gelukkig blijft het droog. Na dit biertje gaan we douchen en even relaxen op de kamer en tegen achten zoeken we een restaurantje. Vlak naast de kerk is een leuk terras, meet een lekkere menukaart, hier zoeken we een plaatsje, nu we zitten aan de kerktrappen met onze tafel, dus zeker gezegend eten. We hebben een leuke ober, een jonge knul, Hanneke kiest als hoofdgerecht een schorpioen (dat staat op de kaart, zo lezen wij het tenminste, dat is wel spannend) maar de ober denkt dat het al op is, tja dat wil iedereen wel eten, maar gelukkig hij komt terug en er zijn er nog twee, nou zegt Hanneke ik neem er een, dan willen we een wit wijntje van de streek, nee helaas die is ook op, maar als hij weer terugkomt heeft hij nog 1 fles(zeker bij de buren gehaald) maar wij zijn er blij mee, en hij is ook erg lekker. Het voorgerecht is heerlijk, meloen met ham, tja en dan die schorpioen, wat blijkt het is een visgerecht, niets spannend maar wel lekker. Al met al we hebben er heerlijk gezellig gezeten en gegeten.

Dan op naar ons bedje, heerlijk slapen.

Even wat vertellen over de hotels,we hebben niets geboekt want we dachten dat doen we daar wel. Maar het is hier nog heel druk en de hotels zitten vol. Dus iedere dag gaan we proberen om een hotel te boeken via internet lukt het echt niet alles zit vol, tjaaaaaaaa straks moeten we in de auto slapen. We gaan proberen via de telefoon. Hanneke en Erwin spreken goed Frans, gelukkig maar want Paul en ik hadden er niets van gebrouwen (alhoewel je kan ook wel met Engels terecht), maar goed het is handiger als je Frans spreekt. Maar ook met de telefoon krijgt Hanneke steeds nee helaas we zitten vol Tot Erwin er een belt gelijk raak, zeker een magische stem maar wij blij, gelukkig weer een hotelletje voor de nacht. Tot nu toe lukt het ons om ieder nacht een hotelletje te vinden.

De volgende vertrekken we weer vroeg, we vervolgen onze weg langs de kust. Het blijft schitterend en kronkelend, maar je went eraan,maar petje af voor Erwin, die ons prima over de weg rijdt. Onze eerste stop is een toeristische badplaats, I'll Rosse, het is een leuk dorpje met een leuk haventje, er is natuurlijk een kerkje, en een heel leuk marktje, waar je lekkere worsten, kaas, verse vis ,kruiden kunt kopen wij kopen er olijven voor de borrel. Op het pleintje drinken we koffie en doen we onze dagelijkse bezigheid, een hotelletje zoeken voor de volgende avond. Hanneke en Erwin bellen om de beurt een hotel, en ook nu na een paar telefoontjes is het raak en hebben we weer een hotelletje. Na de koffie gaan we verder, we rijden door de dessert (woestijn) zo staat het omschreven in de boeken. Als we er door heen rijden snappen we wat er bedoeld wordt. Het is een afgelegen streek, kale bergen onbewoond, weer een heel ander landschap. Als we er doorheen rijden zien we af toe roofvogels, ze hebben hier de lammergier en de steenarend, we weten niet of die het zijn,maar het is mooi om te zien hoe die vogels zweven in de lucht. Als we de bergen uit rijden zien wij het dorpje Saint Florent liggen daar hebben wij ons slaapplaatsje. Ook hier weer een leuk haventje waar we gaan lunchen. Ons hotel heeft weer een zwembad,dus dat wordt lekker zwemmen en wat zonnen, en in de avond heerlijk aan de haven eten, en dan slapen.

De volgende dag gaan we (in het noorden heb je een soort landtong) en die rijden we rond. Het begin is weer een zeer bochtige weg, die best ophoudt, wel weer prachtige vergezichten, maar echt opschieten doen we niet. Erwin wilde graag in het noorden van deze landtong een wandeling maken, maar dat gaat ivm met de tijd niet lukken. We doen de koffie aan een leuk klein dorpje aan de haven, waar vissersbootjes met hun visvangst binnenkomen. Het meeste wat ze vangen zijn grote krabben.De lunch doen we in Macinaggio, ook weer aan en haventje, en dan rijden we verder naar Bastia de tweede grote plaats van Corsica. Ons hotelligt aan de doorgaande weg, dat is makkelijk. We hebben hier een vierpersoonskamer, we zetten onze spullen daar en gaan op pad. Ook Bastia heeft weer een oude stad (citadel) en een haven. De citadel is leuk om doorheen te wandelen, en op een leuk pleintje drinken we wat. We willen gaan eten aan de haven, we zien uit de verte een leuk balkonnetje, waar we misschien kunnen eten, en we hebben geluk er is plaats. Het is een heel klein balkonnetje, met diverse tafeltjes, het is een beetje passen en meten,maar we zitten, en het uitzicht is helemaal top, vooral als de lichtjes gaan branden. We kiezen een menuutje en het is erg lekker, onze ober (tevens de eigenaar) is een al wat ouder man, en een beetje dronken, maar je kan wel met hem lachen. Als we uit gegeten zijn, gaat hij allerlei trucjes doen met een spel kaarten, hij deed het goed, want wij snapten het niet en konden hem het ook niet na doen. Ook moest Hanneke een cijfer in gedachte nemen, en hij schreef precies het getal op wat Hanneke in gedachte had. Telepathie of misschien toch teveel drank????Maar knap was het wel. Daarna terug naar ons hotel waar we een mooie kamer hadden voor ons vieren.

De volgende dag gaan we helemaal naar het zuiden van het eiland,naar de plaats Bonifacio. Maar eerst willen ten zuiden van Bastia, daar heb je een lagune waar flamingo's zijn.De lagune hebben we gevonden maar de flamingo's niet, tjaaa je kunt niet alles hebben. Dan maar verder naar beneden rijden De weg is hier heel anders dan aan de westkant geen kronkel rechte wegen en ook het landschap is heel anders veel vlakker de bergen zijn verder het land in. In PonteVechio doen we onze koffie en de dagelijks bezigheid, een hotelletje zoeken voor de volgende dag. Dat is de hoofdstad Ajaccio, dat kost iets meer moeite, maar uiteindelijk vinden we daar ook weer 2 kamers. Dan weer verder naar de stad Bonifacio, die echt de moeite waard is. Ook hier weer een haven en een citadel, het is echt omhoog klauteren, via vele trappen. Maar als we boven zijn is het echt de moeite waard. Het uitzicht is schitterend, maar ook het stadje is heel leuk om doorheen te dwalen. Hele leuke kleine straatjes, met leuke winkeltjes en terrasjes en eethuisjes. Maar ook hebben we een heel mooi uitzicht op witte klifrotsen, heel mooi om te zien en ook hier weer azur-blauwe zee. We hebben er een tijd rond gedwaald en een lekker biertje gedronken. En dan vinden wij het tijd om naar ons hotel te gaan dat iets buiten de stad ligt. We zijn benieuwd waar we terecht komen. Nu het ligt aan een klein baaitje en het is er heerlijk rustig. Het is een hotel met 12 kamers, en het avondeten zit erbij inbegepen. Na het eten is het weer slapen geblazen. Morgen gaan we verder.

De volgende morgen gaan wij het zuiden van het eiland weer verlaten en gaan we richting Ajaccio rijden. Morgen vertrekken wij daar om half vier weer van de luchthaven richting huis. (nog effe niet aan denken). We konden geen hotel vinden in Ajaccio (alles vol) dus zitten we nu in een klein voorstadje van Ajaccio. We vertrekken dan weer op tijd vanuit het hotel naar Ajaccio waar we de stad in de ochtend nog gaan verkennen, dan brengen we om half twee de auto naar de luchthaven en dan is de reis voorbij.

Maar nu even vandaag, we tuffen weer lekker in ons tuutje en na een klein uurtje rijden gaan we het land van Astrix en Obelix bekijken. Het is vanaf de grote weg, ongeveer 5 km naar beneden rijden dan zien we het bordje staan waar we in moeten lopen, het is en soort muilezelpad maar goed te lopen het is een minuut of 20 lopen als we bij de keien aankomen, het is een soort stenenbos(menhirs). Er liggen en staan overal grote stenen. Je kunt je voorstellen dat Obelix van die stenen een tafel maakten en Astrix een everzwijn vangt (die lopen hier overal rond) en dat ze die met z'n tweeën op die keien heerlijk gingen opeten. Wij hebben niets te eten maar je moet het gezien hebben het is pre-historisch. We lopen weer terug, stappen in de tuut om verder te rijden naar een ander gedeelte ook hier is het weer een eindje lopen door een prachtige omgeving, met veel kurkeiken, lage struiken van jeneverbessen, rode bessen, ruige bergen en rotsen in de omgeving echt prachtig, het is behoorlijk warm zo'n dertig graden maar je moet er wat voor over hebben. Na een tijdje zien weer prachtige grote hoge stenen, waar in sommige een gezicht is te ontdekken (de mooiste stenen staan in een museum), en verderop staat een dolmes (een soort hunnenbed), na weer een tijdje door dit prachtige landschap gelopen te hebben, zijn we weer bij de auto. Verder tuffen stoppen voor een bakkie, en na een tijdje stoppen voor de lunch, die we gebruiken aan weer zo'n leuk haventje en hij smaakt weer voortreffelijk. We besluiten nu om rechtstreeks door te rijden naar ons hotel. Daar aangekomen hebben we goed gekozen, we hebben een privéstrandje voor de deur, dus wenemen een duik in zee. Heerlijk na al dat zweten het hotel ligt mooi gelegen aan de overkant van de baai zien we Ajaccio liggen en we kijken uit over zee. Vanavond gaan we in het stadje eten ons laatste diner in Corsica.

Eindconclusie Corsica: het is een prachtig eiland, met verschillende variatie's van landschappen, mooie baaien, prachtige vergezichten, ruige bergen en rotsen, azur-blauwe zee, mooie stadjes, een groen eiland, vele haventjes, leuke terrasjes. Het is te kort voor 1 week, er is teveel te zien, maar wij hebben het eiland helemaal rond gereden, heel veel gezien, we willen Erwin bedanken voor het goede chaufferen, dat hij heeft gedaan. We hebben het met z'n vieren heel gezellig gehad, we hebben heerlijk gegeten, heerlijk wijntjes gedronken, Hanneke en Erwin bedankt voor jullie gezelligheid, We hebben met z'n vieren een TOP week gehad.

Lieve mensen dit was het weer, misschien weer tot de volgende keer op een ander stukje van deze wereld!!!!!!!!!!

Liefs van Paul en Marijke Hanneke en Erwin.

erwin en hanneke

Naschrift van een medereiziger:
Het verhaal bevat de waarheid en niets anders dan de waarheid. Corsica is zeer de moeite waard, vooral als je er een week vertoeft in het juiste aangename gezelschap. Dus ook Marijke, bedankt voor de gezellige week en ook Paul, die daarbij ook nog eens prima heeft gefungeerd als kaartlezer. En meer zeg ik er niet over want dan val ik in herhangen. En wat wordt het volgende eiland? Dat is aan Paul!!! En die zegt veel maar ook weer niets……

Ma en Pa.van Moppes.

o.o.o. wat een mooi verhaal weer,om Jaloers te worden
we beleven het mee met jullie.
Liefs van ons en een goede reis terug.

Leenteen en Peter

Wat een fantastische reis is dat geweest, Marijk je hebt ervoor gezorgt dat we het bijna zelf konden beleven. Jammer dat het zo kort is zoals je in dit reisverhaal aangeeft, maarja aan alles komt een eind. En julliehebben genoten. Daar kan je weer op teren. Het is prettig dat jullie zulke fijne vrienden hebben om dit me tekunnen delen. Nu rust lekker uit en tot de volgende utistap.
Gr. en een knufel van Leen teen en P.

afra

Wat een belevenis weer hè!. Dit was toch wel weer wat anders dan Bali. Maar de wereld is overal mooi.
Wat heerlijk dat dit ook weer geslaagt is. Maar de foto`s staan niet op die site ? Nu die kan ik misschien dan nog eens komen bekijken. Nu er volgt zeker niet binnenkort weer een reis. Ik ben blij voor jullie dat jullie het samen kunnen beleven. Geniet ervan

Heel veel groetjes AFRA

Astrid

Nou dat doen jullie goed, heerlijk weer met vakantie. Geniet ook een beetje voor ons. Zeker nu overmorgen de herfst begin.
Dag lieverds.