paulmarijke.reismee.nl

palermo

Lieve mensen,

Het is alweer dinsdagavond en wij zitten op het dakterras van ons hotel in Palermo te genieten van een wijntje en een biertje met een prachtig uitzicht over de stad Palermo.

Maar nu ga ik even terug naar maandag, waar wij vroeg vertrokken uit Siracus, we hadden een lange rit voor de boeg. Onze eerste stop was bij het bergdorpje Noto in de boekjes lazen wij moet je gezien hebben en daar zijn wij zeer gevoelig voor. Dus nadat we nog niet lang onderweg waren zijn we daar gestopt en inderdaad een heel mooi stadje met een mooi plein met een paar mooie kerken en een prachtig klooster, maar om er te komen was het wel weer een klim met vele trappen op, maar zeer de moeite waard. Het weer is ongelooflijk mooi en erg warm maar wij klagen niet,maar we zweten wel zeker als je moet klimmen. We hebben daar nog een lekker bakkie gedaan en zijn weer verder gegaan.

Het was een lage rit en het eerste gedeelte was de weg niet zo goed,later werd het beter. onderweg was het uitzicht afwisselend, bergen, soms de zee, ook reden we door een stuk westland met vele kassen waar van alles geteelt werd (druiven, courgettes, aubergines, tomaten), we zagen ook koeien, geiten en ook cypressen(bomen) die horen echt bij het Italiaanse landschap. We kwamen om half 5 bij ons hotel aan in het stadje Agrigento. Het stadje zelf is niets maar het staat bekend om de tempelvallei. We besloten om dat die dag nog te gaan bezoeken. Dus na een douche liepen we om kwart over 5 alweer in de vallei. We zagen daar vele tempels uit die griekse tijd en van sommige stond nog heel veel overeind. Heel mooi om te zien in ook weer een prachtige omgeving. Door dat we laat waren ,waren er niet veel toeristen, en was het licht ook mooi voor de foto's waar we er weer veel van genomen hebben. Niet alleen van de tempels maar ook van vogeltjes, want die vlogen en zongen daar dat het een lieve lust was. Maar ook weer mooie bloemen en vele agave (cactusssen) die in bloei stonden. Ik had dat nog nooit gezien. Het is een cactus die maar een keer bloeit maar dat duurt jaren en jaren, maar daarna sterft hij af. En nog zak ik voor het eerst dat ze bloei stonden, heel apart het staat op de foto. Het was een behoorlijke tippel die we moesten maken, zo ongeveer 5 km maar het ging ongemerkt zoveel te zien. Maar we hadden wel een vreselijke dorst dus die hebben wel aan het eind even gelest, jawel met gewoon water en groene thee, het smaakten of als er een engeltje over je tong pieste. Maar na die goddelijke drank hadden we die oudheid wel weer gehad, en zijn we terug gegaan naar het hotel. Het hotel had een prachtige tuin met een heel mooi zicht op de tempels in de verte. Vlak bij ons hotel was er een leuk klein restaurantje waar we weer heerlijk hebben gegeten. Hanneke had spagetti besteld gemaakt van inktvis, jaaaaaaaaaaaaaa die spagetti was helemaal zwart en Hannek haar mond ook (geen gezicht, en wij keken er tegen aan) maar lekker dat het was. We hebben er heerlijk gezeten en voordat we naar bed gingen zijn we nog even in de tuin gegaan om te kijken naar de tempels die prachtig verlicht waren dus een heel mooi gezicht onder een mooie sterrenhemel.

De volgende ochtend dinsdag dus kwam ik er achter dat ik de mozaïeken had gemist, Dat zijn de best bewaarde mozaïeken van de wereld en als je op Sicilie bentmoet je die gezien hebben en wij hadden dat niet. Maar wat bleek ze zijn niet hier, maar heeeeel ergens anders en eigenlijk niet op onze route , ja en als je iets gezien moet hebben dan moeten wij het ook zien. Dus onder het ontbijt hebben we de route aangepast, we moesten er wel een stuk voor terug, maar dat hadden we er voor over. De mozaïeken liggen in een villa (van vroeger natuurlijk ze zijn pas in de 19e eeuw ondekt, en ze zijn nog steeds bezig ze te restaureren. Onderweg er naar toe hebben we weer even ons huiswerk gedaan, en lazen dat er veel mozaïeken waren, waar onder meisjes in bikini dat sprak Paul en Erwin wel erg aan. De villa lag in een hele mooie omgeving, de villa moeten jullie niet denken een een mooi huis er staan alleen nog wat restanten, wel vele zuilen waar ze daken opgelegd hebben om de mozaïeken te beschermen tegen weer en wind. Ze zijn inderdaad heel mooi om te zien en het waren er heel veel en velen waren nog helemaal intact, met mooie kleuren en als je een goede fantasie hebt en dat hebben wij kun je je wel voorstellen hoe het er vroeger uit moet hebben gezien. Maar toen we aan het eind waren hadden we niet de meiden in bikini gezien, ja en dat kan effe niet want daar kwamen Paul en Erwin voor. Dus effe vragen en jaaaaaaa die waren nu even in de restauratie, dus niet te zien.Jaaaaaaaaaaa hebben we daar heel die omweg voor gemaakt, nee hoor geintje ,het was heel mooi om te zien, maar toch jammer van die bikini's. We hebben er een heerlijk kopje koffie gedronken en besloten om naar het stadje te gaan wat er vlakbij ligt want dat zou ook de moiete waard zijn. En inderdaad weer hele leuke kleine straatjes en weer een hele mooi kerk en natuurlijke op het hoogste punt van het dorp dus weer klimmen en weten jullie wel hoe warm het hier is, 30 graden, heerlijk hoor maar wel puffen. Boven gekomen was de kerk dicht, erg jammer maar ook de buitenkant was mooi, verder was het dorpje in de slaapstand, siesta, alles was dicht en het was erg rustig, maar we vonden wel een leuk restaurantje waar we heerlijk anti-pasta hebben gegeten, met uiteraard een heerlijk wijntje. Om half 4 zijn we weer op weg gegaan naar de hoofdstad Palermo. We zijn over de snelweg gegaan want dat gaat natuurlijk een stuk sneller, en we wilden toch op een redelijke tijd daar aankomen.

Nu de reis verliep voorspoedig, Erwin rijdt ons weer perfect rond, en ook op de snelweg was het landschap mooi om te zien. Palermo is de hoofdstad en een erge drukke stad, maar we reden in 1 keer naar ons hotel, natuurlijk door gps, maar ook door de goede stuurkunsten van onze Erwin.

Het hotel ligt midden in het centrum en is wel apart, de receptie ligt op de 5e etage en de kamers zijn allemaal anders, maar het is leuk en het dakterras waar we nu opzitten is helemaal top.

Nu lieve mensen dit is het weer. Morgen zijn we in deze stad waar heel veel te beleven valt en donderdag gaan we weer verder. Ik probeer jullie op de hoogte te houden, tot dan, doeiiiiiiiii

Veel liefs van Paul en Marijke Hanneke en Erwin.

Harry en Hilda

Wat genieten juliie, prachtig, het is ook een mooi eiland.

Harry en ik hebben 2 jaar terug wel de bikini's gezien maar de rest van de mozaïeken zijn ook prachtig.

Wij genieten van jullie verhaal het net als wij zelf weer op eiland zijn.

Frank en Joyce

Wij hebben foto's van de dames in bikini. Die kan dus nog zien, maar ja je hebt wel wat gemist hoor haha. Fijne reis nog. X

nine en wietske

Hoi allemaal,
Hoeveel Italiaanse ijsjes hebben jullie al op?

richard

Paul, heb je nog mooie vrouwen gezien???

Afra

Wat een belevenissen. jammer dat ik geen foto`s krijg of moet ik die eerst kado doen.
Ik geniet ook! hoor van jullie. Groet AFRA

yvonne

Hallo allemaal ik lees het al jullie hebben het goed naar de zin. Geniet er lekker van. Veel liefs Daan en Yvonne