paulmarijke.reismee.nl

zuid-frankrijk

Hallo lieve mensen,

Het is nog niet zo heel lang geleden, maar hier zijn we weer en we zitten weer op een mooi plekje op onze aardbol. We zijn nu in Frankrijk in de Provence. We zijn op vakantie met mijn broertje en schoonzusje Valery en Anja uit Belgie. We zijn vrijdagmorgen uit Den Haag naar Gent vertrokken. De volgende dag zijn we weer met de trein vanuit Gent naar Lille (Frankrijk) vertrokken. Daar hadden we ruim een uur de tijd om over te stappen op de TGV-trein naar zuid-Frankrijk. Het is een heel groot station en we hebben daar een heerlijke koffie gedronken. Pas een kwartier van te voren wordt aangegeven van waar de trein gaat vertrekken, da's best een beetje kort, want het is een hele lange trein en er moeten heel veel mensen in. Je hebt wel vaste plaatsen, maar het was toch een beetje dringen, maar binnen een kwartier was iedereen in de trein en we vertrokken op tijd. We hadden met z'n vieren een leuk plekje bovenin (dubbeldek-trein). Na een uur waren we bij Disney-land Parijs. En na 3 uur waren we in Lyon dat gaat toch echt snel, de trein rijdt dan ook 300 km per uur. Het is mooi naar buiten kijken terwijl het landschap aan je voorbij glijdt. We eten een broodje en drinken wat en we vermaken ons prima. Na Marseille gaat het niet meer zo snel want we stoppen nu veel en de trein blijft soms ook wat lang staan, maar na 6 en half uur komen we dan aan in St. Raphael. Het lijkt wel of iedereen uit de trein gaat, maar we zijn zeer snel uit de trein, op zoek naar onze huurauto. Maar ook deze hebben we snel gevonden, we hadden een Ford Focus geboekt, maar we kregen een Chevrolet, niet verkeerd. Wel kijken we steeds angstvallig naar de lucht, dat ziet er echt niet goed uit. In de auto hebben we de beheerder van het huisje gebeld dat we er aankomen, maar zij verteld ons dat het nog wel 25 minuten duurt voordat we er zijn. En waar we al bang voor waren het begint te regenen, gelijk een gescheld in de auto, dat kan toch niet we zitten in het zuiden en dan gaat het regenen, dat hebben we toch niet besteld, maar goed het mag de pret niet drukken het zal zo wel weer over zijn. De rit is mooi en we gaan geleidelijk aan omhoog , het huisje ligt 500m boven de zeespiegel. Het gaat wel steeds harder regenen, en de temperatuur zakt ook het is net Nederland. Maar eindelijk zien we het bordje met de plaatsnaam van ons dorpje St. Paul en Foret ( Paul noemt het steeds la Touret, maar dat is toch iets anders). Met een scherpe haarspeldbocht, komen we op een zeer kronkelig wegje naar beneden, links en rechts staan mooie huizen en dan eindelijk zien we de naam van het huisje Boreas , het hek staat open en we kunnen zo naar binnen rijden en het giet van de regen, de vrouw wacht ons op en zegt dat het 2 maanden heel warm weer is geweest en het voor het eerst regent, dat hebben wij weer. Ze vertelt ons van alles in rap Frans, wij verstaan er niet veel van maar gelukkig Valery en Anja wel. Het huisje ziet er heel leuk uit, buiten kunnen we het niet goed zien want het is ondertussen donker geworden. We gooien alles neer en gaan op zoek naar een restaurantje want we hebben wel trek gekregen. We rijden naar het dorpje en we zien gelijk een leuk stekkie en stappen naar binnen want het regent nog steeds. Het is een heel leuk gezellig tentje, en we hebben er heerlijk gegeten en een lekker roseetje gedronken. Het voorgerecht was aubergine, het hoofdgerecht voor de mannen lamsvlees voor de vrouwen vis als nagerecht hadden we een kaasplankje en Paul een overheerlijk ijsje, we waren helemaal content. Terug naar het huisje en daar hadden we als presentje van de eigenaar een flesje rose gekregen, en die hebben we ook soldaat gemaakt. En toen........... had Valery nog zin om te zwemmen jaaaaaaaaaaa we hebben ons eigen zwembad, en daar kwam hij aan in zijn zwembroek en ging met zijn teen in het zwembad toch wel een beetje fris, maar voetje voor voetje, en met veel kreten ging hij toch koppie onder stoer he dat kleine broertje, Paul heeft het ook de film gezet. Toen ging langzaam ons kaarsje uit en hebben we ons bedje opgezocht.

Vandaag werden we wakker en gelukkig was het droog nog wel wolken maar ook blauwe stukken toen we naar buiten liepen wauw wat een uitzicht, wat een mooie tuin en wat een prachtig plekje hebben we. We hebben niets in huis dus rijden Valery en ik naar het dorpje, daar is de slager open en hij verkoopt ook brood en jam en vleeswaren, heel mooi wij hebben ons ontbijtje. Bij het huisje is ook een buitenkeuken, wat een weelde, daar staat ook de BBQ. We eten heerlijk in de zon ons Frans ontbijtje. Daarna gaan we op zoek naar een marktje, wat we al snel vinden en waar je de plaatselijke produkten kunt kopen. En kopen doen we natuurlijk, groente, fruit, kaas en uiteraard wijn. We brengen alles naar huis en dan gaan we op pad naar Grasse, dat is een plaatsje waar de parfumfabrieken staan, daar komt de parfum vandaan. In de boekjes staat als je er loopt ruik je de parfum das wat overdreven maar er zijn vele winkeltjes waar je het kunt kopen en als je daar langs loopt ja dan ruikt het heerlijk. We hebben er heerlijk rondgelopen en op en leuk pleintje koffie gedronken en later ook heerlijk geluncht. Daarna zijn we in een museum geweest, waar een mevrouw ons vertelde hoe de parfum gemaakt wordt, heel leuk, op het eind van de rondleiding kon je in de winkel natuurlijk van allerlei luchtjes kopen, we hebben veel geroken maar niets gekocht. Na dit leerzame gebeuren zijn we terug gegaan naar het huisje, waar we lekker op het terras weer een roseetje hebben gedronken en momenteel zitten we er nog en ben ik jullie dit aan het vertellen. Helaas is de lucht weer aan het betrekken, hopelijk blijft het droog maar we kunnen ten alle tijden in de buitenkeuken eten. Even nog over het huisje, het is echt geweldig, we hebben ieder een heerlijk slaapkamer met hele goede bedden, twee badkamers, een keuken met alles erin, een gezellige huiskamer waar we hopelijk niet veel zullen zitten, een heerlijk zwembad met een jacuzzi, een prachtige tuin met fruitbomen, dus we wanen ons als God in Frankrijk. Nu lieve mensen dit is het weer, ik zal jullie op de hoogte houden van onze avonturen, tot dan!!!!!!!!!!

Veel liefs van Paul en Marijke en Valery en Anja. doeiiiii

Katrien

Blog gevonden, super! Het gaat daar goed blijkbaar :-)

afra

O, wat heerlijk Frankrijk. Ik geniet graag mee met jullie. De groetjes voor jullie allemaal AFRA

Lizzy Gerritsen

Hai vakantiegangers! Weer lekker op stap? De Provence is inderdaad een mooie streek. In het hoogseizoen is het er heel druk (veel Nl.) Dit lijkt me een rustiger periode.
Mijn ouders waren er veel geweest destijds o.a. met tante Thera. Geniet van het huisje, de mooie natuur en de lekkere rosé!

Ma en Pa.

Jullie boffen weer in zo,n omgeving geniet er maar met volle teugen van, wij genieten van de stukjes die we lezen.Heel veel plezier nog met z,n allen groeten Pa en Ma.

Marce en Yvonne

Bon jour mes amis.
Leuk om dit allemaal te lezen.
Frankrijk heeft voor ons wel geen geheimen meer maar het is prettig dat jullie er zo van genieten.
De Franse roseetjes zijn lekker en zeker die uit de Provence( zijn trouwens mooie flessen).
Maak veel plezier en dat doen jullie zeker en vast en laten we hopen dat het mooi weer blijft anders zitten jullie samen met de Bellgische familie met de patatten.
Au revoir et encore un bon vacance.

Kim

Bonjour lieve Paul en Marijk,

Dat klinkt très bien! Geniet er maar van!
Vanachter mijn bureau op mijn werk geniet ik lekker mee. Ga nu snel naar huis, krijg trek in een wijntje van dit verhaal......
x

John en Marion

Bon soir inmiddels.
Net het verhaal gelezen. Klinkt allemaal prima !! We zien jullie daar al zitten in de Jardin en le maison met een vin rose of een vin blanc.
We wensen julie mooie dagen toe en genieten een beetje mee.

Erwin en Hanneke

Nou het klinkt weer alsvanouds. Mooi land, lekker eten en drinken, kortom genieten. Hopelijk blijft de zon de komende weken schijnen. Liefs van ons

Andre, Wietske, Nine en Sybren

Bonjour il y a en France, donc vous avez lu les conditions météorologiques bien il en Paul touret de la. Déjà appris quelques français ! Je l'espère, mais sinon vous ne pouvez pas lire ceci. Sinon, Valery et Anja fermement.Salutations de Wateringen

Richard

En wij maar werken. Geniet er maar ..