paulmarijke.reismee.nl

frankrijk

Lieve mensen,

Eerst even over de BBQ van gister, die was erg lekker,alle lof voor Anja want zij kan erg goed BBQ en heeft de garnalen de sardientjes en de dorade-vis overheerlijk bereidt, we hebben ervan genoten, een roseetje erbij lekker ouwehoeren wat wil je nog meer, het was een mooie avond.

Vandaag7 september zijn we vroeg opgestaan met wederom heel mooi weer. Vandaag gaan we op pad naar de canyon van de verdon. Ze zeggen dat hetde europeeseversie is van de grand canyon in Amerika (maar dan wel vele malen kleiner), we gaan het zien. Het is een uur rijden van ons huisje, de weg is weer erg mooi,geweldig door de bergen, inderdaad na een uur komen we aan bij de Verdon. Het is een grote kloof waar je omheen kunt rijden. We beginnen bij de Artuby-brug, de brug staat 180 meter boven de afgrond, en er wordt veel aan bungee-springen gedaan vanaf die brug, maar wij zijn er om 9 uur en er is nog helemaal niemand, we zijn alleen, lekker rustig nog. We lopen over de brug en maken er foto,s van, als je naar beneden kijkt is het wel erg diep, snap niet dat er mensen van die brug durven te springen, Valery had het ook willen doen, maar ja de mensen met de spullen voor de sprong zijn er nog niet, heeft hij pech, of toch niet!!!!!!!!We rijden verder de weg is zeer kronkelig en het is een prachtig gezicht, de hoge bergen, de diepte's, geweldig om te zien; We stoppen bij de vele uitkijkpunten om mooie foto's te nemen en Paul leeft zich uit met zijn video-camera.We komen aan bij een zeer klein dorpje Aiguines genaamd, er ligt een mooi kasteeltje gebouwd in de 17e eeuw, er staan 4 torentjes op met geglazuurde dakpannen, mooi gezicht al die kleurtjes. In dit dorpje zijn Anja en Valery al meerdere keren geweest en ze willen graag op 'hun terrasje' een koffietje doen zoals hun dit noemen. Het is een leuk terrasje met heerlijke koffie, we zitten naast de fontein, waar de musjes in zitten te badderen, leuk gezicht. Dan verder over de weg vol haarspeldbochten, het wordt ook iets drukker met verkeer, we zien heel veel motorrijders en ook veel mensen op een race-fiets dat is toch wel afzien, petje af voor die mensen!!!!Bij de volgende stop zien we een heel groot meer Sainte-Croix-meer, het water heeft een mooie blauwe kleur,achter het meer zie je een enorme vlakte typische gezicht geen berg meer te zien, daar liggen de lavendelvelden, maar het is zover weg die zie je niet en de lavendel is al uitgebloeid, maar dat wijdse is mooi om te zien. Vanaf hier rijden we alleen maar naar beneden, en komen we bij de Galetasbrug en zijn we bij de Verdon gekomen, het water heeft een diep groene kleur en is prachtig om te zien. Er varen bootjes, kano's en waterfietsen in, leuk om te zien en het geheel is omgeven door hoge bergwanden weerszijden en daar gaat de rivier de Verdon door heen, heel mooi om te zien. We hebben lange tijd op de brug gestaan. Maar tijd om verder te gaan en we krijgen trek, we gaan naar het dorpje Moustiers Sainte-Marie, een klein dorpje maar wat eeen drukte, niet te geloven, er is geen parkeerplaats te krijgen,hoe kan dit?????? Er blijkt markt te zijn, maar een stuk hoger op de berg vinden we een plekkie en vlak daarbij een heel leuk restaurantje, we gaan niet verder zoeken we ploffen neer onder de olijf-bomen en we bestellen wat te eten en weer een roseetje erbij (we zijn wel echte zuiperds he, maar het is maar 1 flesje hoor). Daarna weer verder, op de kronkelige weg nu ook met een paar tunneltjes, en beneden ons de rivier, het blijft een geweldig gezicht, je krijgt er niet genoeg van. Aan het eind van de ronde is er nog 1 uitkijkpunt 'point sublime' genaamd en het is ook subliem, nog een laatste blik, nog de laatste foto's en dan weer terug naar het huisje. Valery heeft ons weer geweldig rond gereden want het zijn toch moeilijke weggetjes. Bij het huisje weer een duik in het zwembad en in de zon liggen. We besluiten s' avonds naar de pizzeria in het volgende dorpje te gaan. We hebben daar heerlijk op het terras gezeten een een lekkere pizza gegeten, en toen waren we wel aan ons bedje toe.

Vandaag zaterdag8 september, gaan we rustig aan doen, Anja en Valery helemaal die kwamen om 10 uur hun bed uit, de 'luiaards', dat was echt niet de bedoeling, maar door de luiken is het zo donker in hun kamer dat ze dachten dat het nog nacht was, ja, ja,ja!!!!!!!! Maar ze hebben gelijk het is vakantie; Paul en ik zaten om 8 uur alweer op het terras, heerlijk koel nog, kijken naar de vlindertjes, de vogeltjes, de geluiden heerlijk. Na het ontbijt zijn we weer naar de plaatselijke markt gegaan met de plaatselijke produkten en hebben we weer ingeslagen voor het weekend, koffie gedronken op ons eigen terras. Toen kwam het plan om naar het bosmeertje te lopen vlakbij ons huis. Wandelschoenen aan en op pad, het meertje is maar een kwartiertje lopen, maar je kunt een wandeling maken van een uur en een kwartier rondom het meer, dat lijkt ons leuk. Het is niet een gewoon paadje langs het meer, het is klauteren en klimmen en het is warm, maar het is leuk om te doen en ook goed om wat kalorieen kwijt te raken; We komen van alles tegen, struiken met jeneverbessen, bosbessen, bramen, het meeste is al uitgebloeid helaas, hazelnootbomen vele soorten dennen verschillende eiken, ja het was een mooie wandeling, we kwamen bezweet terug dus weer een duik in het zwembad de rest van de dag hebben we niets gedaan, lekker luieren, lezen, zwemmen en zonnen, we hebben tenslotte vakantie. Dit waren weer onze belevenissen, bedankt weer voor de reactie's en tot de volgende keer.

Veel liefs vanuit een warm en zonnig cote de provence

Paul en Marijke Valery en Anja

afra

Ik geniet met jullie mee. Wat is Frankrijk mooi he!
Maak er nog maar een leuke week van.
Groetjes voor allemaal AFRA

ma pa

wat een avonturen beleven jullie leuk hoor geniet er maar van met volle teugen verder nog veel plezier liefs
ma en pa