paulmarijke.reismee.nl

Frankrijk

Lieve mensen,

Het is weer even geleden dat ik een stukje geschreven heb, dus ik begin bij zondag 9 september, we wilden een rustige dag, maar zijn toch op pad gegaan naar een dorpje op 20 minuten rijden van het huisje. Het dorpje heet Fayence en is een leuk klein dorpje waar ook veel toeristen waren. Het heeft leuke straatjes met soevenierswinkeltjes, we hebben er een beetje rondgewandeld en een lekkere koffie gedronken, voor de inwoners was er een jeule de boule-plein en daar werd ook gebruik van gemaakt, leuk om te zien maar het is nog niet zo eenvoudig. Daarna zijn we weer naar de plaatselijke markt gegaan waar we weer van alles gekocht hebben. We eten iedere avond in de buitenkeuken, dat vinden we erg gezellig, we koken niet, maar eten stokbrood met allerlei lekkere dingen erop, wat sla, tomaten en fruit en uiteraard een lekker wijntje en dan zijn we weer helemaal tevreden, lekker kletsen erbij en dan is de avond zo weer voorbij.

Maandag 10 september gaan we naar Monaco, we gaan over de snelweg want dat gaat stukken sneller dan over die kronkel weggetjes en het is best nog een stukje rijden.Na een uur rijden we voorbij Nice een erg grote stad, en voor we het weten rijden we Monaco binnen. We rijden hoog op de berg en we zien de haven ver beneden liggen. We gaan gelijk in de eerste de beste parkeergarage staan, want Monaco is erg druk met toeristen.We gaan naar beneden lopen, mensen we zijn heel veel trappen naar beneden gegaan ( die moet je straks ook weer omhoog, ik moet er nog niet aan denken) onderweg drinken we een kop koffie. En dan komen we bij het paleis, een mooi groot gebouw met wachters ervoor. Het ligt aan een groot plein vol met mensen, het weer is helemaal top. We hebben mazzel want om 11 uur is de wisseling van de wacht, het gaat er wat luchtiger aan toe als in Athene of London, en het is ook zo gebeurd maar we hebben het wel gezien. Er zijn heel veel leuke kleine straatjes met allerlei winkeltjes. Monaco ziet er heel mooi uit de gebouwen zijn allemaal goed onderhouden, en de straten zijn schoon. We komen bij de kathedraal, daar hebben de bruiloften maar ook de begravenissen plaats gevonden. Het is een zeer mooie kerk, en we lopen langs de grafplaten van Grace Kelly en de prins Reinier er staan verse bloemen op en er lopen drommen mensen langs. En er loopt een man rond die steeds SSSSSST roept, echt veel helpen doet het niet. Het paleis en de kathedraal liggen nog steeds vrij hoog (Monaco is tegen een berg aangebouwd), dus we gaan afzakken naar de haven, ook hier liggen ontelbaar hele luxe jachten, ongelooflijk. We lopen langs de haven naar de boulevard, en besluiten iets te gaan eten. We vinden een leuk tentje in een klein straatje, en hebben daar weer een heerlijke pasta gegeten.Na het eten weer verder lopen naar het casino dat ligt weer een stuk hoger dus weer klimmen, maar het loopt geleidelijk op, dus goed te doen. Het casino is een heel mooi gebouw, en ligt aan een plein waar ook een heel luxe hotel ligt en er staan ook heel veel mooie en dure auto's. Hier komt toch echt de jetset.We wilden een gokje gaan wagen in het casino, want wie weet horen we dan ook ineens bij deze jetset, maar helaas we mochten er niet in,niet de juiste kleding aan( grapje). Maar het is een mooi gebouw en er omheen een drukte van belang, veel toeristen die allemaal een foto willen schieten.Helaas zien we geen bekende mensen!!!!!!!! Wel is er een ijs-salon aan het plein en een ijsje gaat er wel in.Na het ijsje houden we het voor gezien,Monaco is maar klein en we hebben alles wel gezien. Als we terug langs de boulevard lopen zien we opeens onder een brug een heel klein kapelletje. We herkenden het direkt van de trouwerij van prins Albert (vorig jaar op tv gezien), in dat kapelletje heeft de bruid haar bruidsboeket bij de heilige maagd Maria gelegd. Er lagen nu ook diverse bruidsboeketten, een mooi en heel klein kapel. Toen kwam de grote verrassing (dat heeftValery verzwegen vanmorgen) er is een lift naar boven, we lopen een tunnel in aan het eind is een lift en die brengt ons zo naar boven vlakbij de parkeergarage, wat een weelde. De wegterug ging voorspoedig enwe zijn gelijk weer het zwembad ingeplonst.

Dinsdag 11 september, gaan we terug naar het dorpje Fayence want er is daar een boerenmarkt, en het echt een leuk marktje met van alles te koop. We drinken op het pleintje bij de markt een koffie, het marktje wordt druk bezocht door toeristen; We kopen weer van alles, want we gaan vanavond BBQ,er staat ook een Belg met heerlijke olijven en tapenades, we mochten van alles proeven en het smaakten top. Bij de slager in ons dorp kopen we het vlees voor vanavond, het is een klein winkeltje, maar het is er altijd druk de mensen komen uit de wijdeomtrek hier hun vlees halen. Het ziet er ook allemaal goed uit en alles gaat nog op het gemakkie, de slager heeft alle tijd en maakt met iedereen een praatje ook al staat zijn winkel vol met klanten (datkun je je bij ons niet meer voorstellen).Weer bij het huisje aangekomen heeft Anja pannenkoeken gebakken, jaecht waar en ze waren heerlijk, daarna luieren, zwemmen en zonnen en lezen wat een weelde!!!!! En de BBQ was ook weer heerlijk, allemaal door Anja verzorgd, ja we worden erg verwend door die twee, waar hebben we dat aan verdiend???????

Woensdag 12 september, vandaag in Nederland STEMMEN ver van ons bed, maar onze stem gaat Frank (de broer van Paul) uitbrengen, dus die gaat niet verloren!!!!!!! Maar wij gaan naar St. Tropez das leuker om te' doen. Valery wil niet langs de kust rijden want dat is altijd erg druk dus we rijden weer een mooi kronkel weg door de bergen om uiteindelijk bij de kust uit te komen. Gelukkig is het niet zo druk als vorige keer toen we ook een poging deden om St. Tropez te bezoeken, maar er toen vanaf zagen. Nu zijn we ook erg vroeg het is nog maar half 10 als we een parkeerplaatsje hebben.Het is een heel klein plaatsje met nog echt oude huisjes, en natuurlijk een haven met weer enorme grote luxe jachten waarop de mensen aan het ontbijten zijn. Wij hebben al ontbeten maar zijn wel toe aan een koffie, dat doen we bij cafe de Paris, op een mooi terras, met mooie prijzen 6,50 euro voor een cappacino, jaaaaaaa je bent wel in St. Tropez. Daarna slenteren we door het stadje metleuke kleine straatjes, ook lopen we een stuk langs de zee en gaan ook even pootje baden, ook even naar de vuurtoren lopen langs al diemooie boten het blijft verbazen, wat een boten er ligt voor miljoenen!!!!!! Het is weer tijd voor een hapje eten, we vinden eententje in een klein straatje met een klein terrasje maar heel leuk zitten, en lekker eten. Aan de boulevard nog een ijsje ( het lekkerste ijsje tot nu toe) en dan is het weermooi geweest, we gaan terug naar de auto, het weer is warm, maar wel heel veel wolken en er staat veel wind. Bij het huisje schijnt de zon ook niet en ook daar staat er erg veel wind, dus ben ik jullie aan het schrijven. Dit wordt het laatste verhaaltje, morgen blijven we bij het huisje het wordt dan de laatste avond met z'n vieren die gaan we afsluiten met een BBQ in onze heerlijke buitenkeuken, die gaan we echt missen. Vrijdag gaan Paul en ikterug vliegen naar huis. Valery en Anja brengen ons in de namiddag naar hetvliegveld in Nice waar wij om9 uur in de avond vertrekken naar Rotterdam; Anja en Valery vertrekken de volgende ochtend weer met de trein naar Gent, en dan zit een hele leuke vakantie er weer op. Wij vonden de cote Azur en de Provenceprachtig, mooie natuur, mooie dingen gezien, leuke dorpjes heerlijk gegeten en gedronken; Het huisje was helemaal top ( een mooi plekje om nooit meer te vergeten) met Anja en Valery was heeeeel erg gezellig ze hebben ons ontzettend verwend, ook dat zullen we niet vergeten, het was helemaal TOPPIE. En tot ziens maar weer wie weet weer op een ander plekkie op deze aardkloot. Bedankt voor al de reactie's en veel liefs van

Paul en Marijke en Valery en Anja

wietske

Veel plezier nog die laatste dagen! Andre is er helemaal klaar voor, ging daarnet nog lekker even pasta eten!
groeten,
wietske, nine en Sybren

afra

Nu wat jammer dat er altijd een einde aan fijne dingen zit. Maar jullie hebben veel gedaan en gezien deze weken. Een goede reis naar huis en tot spoedig. Groet AFRA