paulmarijke.reismee.nl

moskou 2

Lieve mensen, Vanmorgen werden we wakker met een blauwe lucht met witte wolken ,gelukkig want gisteravon heeft het geregend, na een warme middag van 26 graden. Na een goed ontbijt gaan we weer op pad met ons eigen busje. Er zijn nog 3 dames bij gekomen en ze komen jawel uit Belgie ( Valery en Anja ik voelde me gelijk weer thuis met de allee's en de amai's). Als eerste rijden we naar de Novodevitsjiklooster(het nieuwe vrouwenklooster)de gids vertelt ons dat Moskou 100 vierkante km groot is, dus echt een giga grote stad, in het busje kunnen we mooi kijken naar al die gebouwen, de mensen die over straat lopen, het verkeer er is veel te zien. Omdat het weekend is zijn de moskovieten naar hun buitenhuizen vertrokken en valt het met verkeer mee dat is mazzel voor ons.Het klooster is goed bewaarde gebleven tijdens de sovjetperiode. Het oudste deel vh klooster de smolenskkathedraal is schitterend met zijn 5 koepels. De achthoekige klokkentoren staat helaas in de steigers.Er wonen ook nog nonnen in het klooster. Bij het klooster hoort ook een grote begraafplaats waar tal van beroemde russen begraven liggen we hebben het graf gezien van Raisa Gorbatsjova, Boris Jeltsin er zijn 26.000 graven dus zo inmens groot dar we maar een klein gedeelte bezocht hebben maar indrukwekkend om te zien en heel mooi onderhouden. Daarna rijden we naar Vorobievy Gora het hoogste punt van de stad waar we een prachtig panorama op Moskou hebben. We rijden verder naar het monument vd onbekende soldaat waar we precies op tijd zijn om de wisseling van de wacht mee te maken. Onze magen beginnen te knorren we gaan lunchen in het warenhuis GUM , als je naar binnen loopt lijkt het wel een museum overdekt met een glazen overkapping er zijn 150 winkels in gevestigd. Hier gaan we uit een en spreken een uur later af bij de fontein in het midden vh warenhuis. We hebben een stuk piza met een salade gegeten en een groot glas bier erbij, smaakten goed en toen ging het fout, wij moesten nog naar de plee en Paul niet hij bleef wachten bij het restaurant, wij liepen hem tegemoet we gingen de trap af naar de fontein en toen we beneden waren was Paul er niet. He waar is hij gebleven??? Iedereen was er behalve Paul, we hebben een half uur gezocht geprobeerd te bellen, maar geen Paul ik raakte een beetje in paniek waar kan hij zijn en uiteindelijk belde hij, hij stond bin de grote fontein buiten en wij bij de fontein binnen, tjaaaaaa miscommunicatie. Maar goed iedereen blij dat hij er was op naar het rode plein, echt een heel groot plein, maar wel jammer ze zijn er tribunes aan het bouwen voor de militaire taptoe in september en daardoor heb je geen totaal beeld van het plein, maaar het is mooi om te zien. Aan het rode plein staat de pokrovkathadraal wat een schitterend gebouw, we hebben er veel foto,s van gemaakt, daarna lopen we op een brug waar heel veel bruidjes zijn, er staan boompjes op de brug waar hangslootjes inhangen en de sleutels in de rivier gooien, dat voor de eeuwige trouw, eerst hingen deze sloten aan de leuningen van de brug maar die bezweken bijna omdat er zoveel aanhingen, vandaar nu al die boompjes een heel leuk gezicht. Verder door naar het museum , een groot museum met heel veel zalen vol met schilderijen, de gids weet er veel van te vertellen maar dat is niet voor mij weggelegd. Maar om er door heen te lopen is best mooi, maar op het laatst was ik wel klaar met die schilderijen, maar toen gingen we ook terug naar het hotel. We hebben aardige tax poten, effe zitten met een wijntje. Dan douchen en vlak naast ons hotelnis een restaurant met een russische kaart, lijkt ons leuk. We zijn de enige gasten maar dat maakt ons niet uit. We nemen als voorgerecht blini's dat zijn een soort kleine pannenkoekjes met zalm en jawel rode kaviaar we zijn tenslotte in rusland, het smaakt goed. Paul heeft als hoofdgerecht boeuf stroganof en wij dimpling (een soort grote dim sum) verschillend gevuld smaakten goed maar niet schokkend lekker wijntje erbij een koffie toe en onze avond is weer goed. Het was een vermoeiende dag dus slapen. morgenavond vertrekken wij met de nachttrein naar st. Petersburg dus dan komt er niets van schrijven dus tot in st. Petersburg. veel liefs van ons 4

Pa en Ma.

Waar was Paul ? Dat was spannend, hou hem aan een riem .nog een mooie dag verder. Liefs van ons.

afra

Geniet van de reis! en tot morgen.