paulmarijke.reismee.nl

moskou 3

Lieve mensen, Vandaag zijn we gaan lopen naar het metrostation dicht bij ons hotel. We gaan naar het Kremlin met de metro.Het is een zeer groot netwerk het heeft 180 stations, ze zijn heel diep gelegen namelijk 100 meter onder de grond. Ze zijn in de Stalin-tijd gebouwd. De startdatum is 1935. De roltrap gaat best stijl naar beneden, we gaan bij de mooiste stations uitstappen. Nu de 1 is nog mooier dan de ander, onze gids kan bijzonder goed vertellen, en er valt natuurlijk heel veel te vertellen en het is bijzonder interessant. Uiteindelijk komen we bij het Kremlin weer boven de grond. Het Kremlin ligt aan het rode plein en aan de rivier de Moskva.Het is de zetel van de regering van de russische federatie. Het Kremlin herbergt daarnaast ook een theater, een museum de tsarenklok, het tsarenkanon en diverse kathedralen en paleizen. Het is echt een heel indrukwekkend terrein en het is allemaal prachtig om te zien. Het is zeer uitgestrekt, er valt veel te fotograveren want de gebouwen zien er prachtig uit met hun gouden koepels. Maar in de verte hangt een aardige donkere lucht en al spoedig vallen de eerste druppels. Maar de gids weet raad we gaan de gebouwen binnen bekijken en wauwww wat zijn ze prachtig allemaal rijkelijk gedecoreerd met vele fresco's en prachtige schilderwerken sommige met bladgoud je komt ogen te kort en ook hier weer weet de gids van alles te vertellen. Als we de gebouwen van binnen hebben gezien is het weer droog geworden en begint het zonnetje weer te schijnen, de temperatuur is prima. We wandelen over de vele zebra's die op het terrein liggen want zodra je van de zebra afstapt, wordt er door een politieagent gevloten dat je weer onmiddellijk op dat zebrapad moet gaan lopen. We zijn geneigd om hem uit te dagen, maar laten we ons gedragen!!! We hebben hier uren rond gedwaald en we besluiten om weer in het grote warenhuis te lunchen, we eten daar heerlijke broodjes en ook lekkere koffie, ook nu hebben we weer bij de fontein afgesproken en dit keer gaat het feilloos. We gaan met de metro verder naar de arbatstraat een van de bekenste straten van Moskou.Het is een gezellige straat waar het gewone volk loopt, er staan vele kraampjes waar je van allerlei lekkernijen kan kopen, de straat is 1 km lang. En het is op deze straat dat de gids afscheid van ons neemt, we bedanken haar hartelijk en geven haar een fooi, want het was een goede gids. Hierna gaan we met zn vieren verder. We lopen de straat helemaal uit en gaan opzoek naar de kathedraal van christus de verlosser, na een kwartiertje lopen op een mooie groene boulevard zien we hem in de verte liggen met zn mooie gouden koepels. Helaas mag Erwin niet naar binnen, de mannen moeten een lange broek aan. Heel jammer want hij mist iets wat een prachtige kerk heel anders dan al die andere. Deze lijkt meer op kerk zoals die in Italie. We kijken onze ogen uit Hanneke ziet een trap die naar beneden gaat en wauww daar is ook een hele grote ruimte met altaar mooie schilderingen en veel mensen die kaarsen branden, we zijn blij dat we deze ook gezien hebben. Buiten lopen we over een mooie brug waar je een giga mooi uitzicht hebt van het Kremlin, en de andere kant van de brug een mooi zicht op het standbeeld van Peter de Grote, die gaan ee nog even van wat dichterbij bekijken. Het is een heel groot zwart standbeeld wat in de rivier staat. We gaan nu toch echt weer onze voeten voelen, we lopen naar een grote straat en wachten daar op een trolley-bus die ons n de buurt van het hotel brengt. Daar vinden we een restaurant waar we heerlijk eten met een lekker biertje hebben we verdiend. We zitten nu in de lobby van het hotel te wachten dat we naar de trein worden gebracht. Straks om 12 uur dus jn de trein is Erwin jarig hij wordt 50 jaar dat gaan we natuurlijk vieren, maar dat gaan jullie horen tot in St. Petersburg. veel liefs van ons 4