paulmarijke.reismee.nl

St.Petersburg

Lieve mensen, We werden precies op tijd opgehaald, en waren ruim op tijd op het treinstation een heel groot modern station wat wat weg had van een luchthaven. Een jonge jongen bracht ons weg en sprak zowaar een beetje engels ( de moskovieten spreken over het algemeen geen engels, wat soms een beetje lastig is, maar ook hebben we veel leuke momenten meegemaakt omdat we elkaar gewoon niet snapten). Er waren beneden geen zitplaatsen, dus zei de jongen we gaan met de lift want boven zijn zitplaatsen, wij met zn achten met alle koffers in de lift gepropt en drukken op 1, de lift gaat naar -min, oeps foutje , de jongen drukt op 1 , en waar stoppen we juist op dezelfde verdieping als we waren ingestapt, we stappen uit kijken naar de lift ennnnnn die lift gaat gewoon niet hoger ,dat was echt lachen hoe stom kan je met zn allen zijn. Maar wel leuk !!!! Na 20 minuten staat ons perron op het bord, de trein is ongelooflijk lang, wij hebben wagon 10, als we aankomen staat onze stewardes bij de deur een echte russische katarina die erg nors kijkt. Wij hebben gelijk de eerste coupe, die er heel knus en gezellig uitziet. Er is een tafeltje in het midden waar water en 4 doosjes met eten erin, wat gastvrij. De trein vertrekt precies op tijd, we moeten Erwin uit de coupee zien te krijgen. He Erwin wil jij effe kijken waar de wc is, zodra hij en Paul weg zijn versieren Han en ik de coupee met slingers en balonnen, we pakken de fles wijn die we op schiphol gekocht hadden , en als Erwin terugkomt zingen wij zijn verjaardagslied, hij is blij verrast. We zitten net ad wijn als onze norse katarina onze bedden wil komen opmaken. Nee schat zegt Paul dat doen we zelf wel. We genieten van onze wijn en drinken op Erwin zn gezondheid PROOST. Maar dan is het toch echt tijd om te gaan slapen, de mannen tovereren de banken om in bedden, en alles is zeer goed verschoont, schone dekbedden, kussens, handdoekjes, 4 etui's met tandenborstels tandpasta shampoo deoderant. De wc is ook schoon met een wastafel het valt mij echt 200% mee, dat gad ik echt niet gedacht. De mannen liggen boven en Han en ik onder. In het begin is het effe wennen en de trein maakt weinig geluid en op een gegeven moment zijn we toch in slaap gevallen, en worden we vroeg in de ochtend weer wakker. Onze Katarina komt ons blini's een soort ronde pannenkoekjes met jam brengen en grote mokken thee, de schat. Precies om half 9 rijden we St. Pburg binnen, en als we op het perron stappen staat daar onze nieuwe gids ons al op te wachten, Helena is haar naam. We kunnen naar ons hotel lopen, een groot hotelmaan een groot plein, we kunnen alleen nog niet op de kamer, dus gaan we eerst op pad. Onze chauffeur heet Vincent en is een vriendelijke man. St. Pburg is een hele andere stad dan Moskou. Het is overweldigend wat we allemaal zien, zoveel mooie gebouwen, hele brede en mooie straten, prachtige grachten, we kijken onze ogen uit. We gaan als eerste naar het Alexander-Nevsky klooster, een mooi complex, met een mooie tuin en een naastgelegen kerkhof waar weer beroemde mensen uit de russische geschiedenis liggen. Daarna rijden we naar het prachtige Smolny complex, een blauwwitte kathedraal. Het weer is mooi blauwe luchten en de zon. Tijdens de stadstour stoppen we op mooie plekken om te fotograveren,we zien de admiraliteitstoren, we rijden de langs de grote brede rivier, waar we aan de overkant de prachtige gebouwen van de hermitage zien liggen. We stappen uit bij petrus en paulusvesting. Ook dit is weer een heel groot terrein met een prachtige kathedraal, met daarin de graftombes van de tsaren. Op het moment is er een dienst aan de gang . De mensen in Rusland zijn erg gelovig, zowel de oude maar ook de jonge mensen. We wandelen langs de vestingsmuur met vele kanonnen. Ondertussen is het al 2 uur en we lusten wel wat de gids brengt ons naar een leuk tentje waar we heerlijk pastei met vlees en vis eten met een heerlijk biertje erbij. Wel krijgen we last van onze ogen ze vallen af en toe dicht we zijn iet wat moe, maar gelukkig rijden we naar het hotel, waar we een mooie grote kamer hebben en waar we even een tuk gaan doen. Om 6 uur gaan we weer op pad net zn 4, eerst effe een bakkie koffie , daar knappen we weer van op want we zijn een beetje duf van de tuk. Daarna lopen we op de hoofdstraat die erg lang en breed is. Het is er ongeloof druk en er is veel te zien. We zien op een gegeven moment in een zijstraat een leuk restaurant met een gezellige varanda, hier hebben we heerlijk gegeten en Erwin zijn verjaardag gevierd het was een top gezellige avond, maar nu is ons kaarsje op gebrand en gaan we slapen want morgen staat ons weer een drukke dag te wachten. liefs van ons 4

Pa en Ma.

Dit is iets wat je levenslang kan bij blijven zo'n mooie reis. Wij zijn benieuwd naar film en fot'os. Liefs van ons.

Leenteen en P

Leuk om het weer mee te maken met jullie. Er zijn stukjes die ons bekend in de oren klinken maar jullie zijn in het Kremlin geweest daar hebben wij de kans niet voor gekregen. De foto's zijn prachtig oja Erwin alsnog gefeliciteerd.(wat een leeftijd). Prettige dagen en wij zijn erg nieuwsgierig naar jullie belevenissen over St.P. groeten ook van Mo.

Erwin

Lieve mensen, allemaal hartelijk dank voor jullie felicitaties (en ondersteuning) bjj het bereiken van deze mijlpaal. Natuurlijk heel veel dank aan Paul, Marijke en Hanneke die het wel heel bijzonder hebben gemaakt.