paulmarijke.reismee.nl

St.Petersburg 2

Lieve mensen, Na een heerlijke nachtrust en een goe ontbijt vertrekken we dit keer naar een markt.Het is een markthal Kuznetsjini genaamd. Hier worden produkten zoals groenten, fruit en zelfgemaakte kaas nog op een traditionele wijze uitgestald en verhandeld. Het is niet zon grote hal maar wel leuk om er even rond te wandelen en het ziet er allemaal prima uit. Daarna rijden we naar de Sint Isaak kathedraal. In 1707 liet Peter deGrote deze kerk bouwen toen nog een kleine houten kerk, maar door branden en dat men vond dat de kerk op een verkeerde plek stond ,is het uiteindelijk deze enorm grote kathedraal geworden. De kathedraal telt 16 zuilen en ze zijn 17 meter hoog en wegen 114 ton ieder en ze zijn van graniet. De muren en de plafonds zijn helemaal beschilderd schitterend om te zien. In de oorlog is deze kathedraal intact gebleven omdat de duitsers hem gebruikten als orientatie-punt. Daardoor zijn heel veel kunstschatten uit de Hermitage hier ondergebrracht en gelukkig bewaard gebleven. En dan komt toch wel het hoogtepunt van St. P. de Hermitage. Als we komen aanrijden zien we een gigantisch groot plein met de schitterende gebouwen van de hermitage. Er staan enorme rijen om naar binnen te komen, maar wij hebben de gids en zij loost ons via een kleine ingang zo naar binnen. Het museum is ontstaan in 1764 uit de verzameling van Catharina de Grote, die ruim 300 schilderijen bezat, daarnaast liet zij duizenden schilderijen kopen bij veilingen in west europa kopen. De verschillende opvolgers van catharina vergrootten de verzameling verder met vele aankopen. De totale collectie nu bevat meer dan 3 miljoen stukken, verzameld in meer dan 2,5 eeuw. Maar als je er niet geweest bent vind ik het moeilijk te beschrijven hoe het er uitziet. Het is echt overweldigend, zo groot, zo mooi en zoveel te zien ,maar het is ook zo groot dat het jaren duurt voordst je alles gezien hebt. Onze gids leidt ons een kleine 2 uur door het museum ze weet precies de weg en laat ons de belangrijkste en mooiste stukken en schilderijen zien. We zien rembrandt, leonardo da vinci, rafael, michelangelo, picasso,rubens, renoir en nog vele anderen. De zalen zijn prachtig, je komt ogen te kort. Na de rondleiding verlaat de gids ons en gaan we op onszelf door het museum zwerven. Maar op een gegeven moment zeiden Hanneke en ik we hebben het gehad het is mooi geweest. Toen we in het museum liepen was er een enorme bui, maar toen we naar buiten gingen scheen de zon. We zijn een tentje gasn zoeken waar we weer lekker hebben gegeten en een biertje hebben gedronken, want een dorst dat we hadden. En of we nog niet genoeg hadden gezien lopen we ook nog even de bloedkerk naar binnen. Dat is denk ik de bekendste kerk in St.P zeker aks je er ee foto van ziet, want hij is van buiten prachtig om te zien, maar ook van binnen is hij erg mooi. De kerk is van binnen bedekt met 7500 vierkante meter fijn mozaiekwerk, hoe hebben ze het kunnen maken. Daarna gaan we op zoek naar een theater want Hanneke en Erwin willen een balletuitvoering zien we vinden het theater en ze gaan vanavond het zwanenmeer zien. Paul en ik gaan samen gezellig eten, Klassiek ballet is niet aan ons besteed. Na het kopen van de kaartjes barst er weer een bui los, dus rennen we een cafeetje binnen en drinken een roseetje en evalueren wij deze weer prachtige dag. Bij het hotel scheiden onze wegen we zien elkaar morgen bij het onbijt en hopelijk kan ik jullie morgen weer een verhaal schrijven . Bedankt voor de reacties altijd leuk!!!!!! Liefs weer van ons4

Martijn & Kim

WOW!!!! Wat een mooie foto's van prachtige gebouwen!! Heb er nooit zo bij stil gestaan, maar wat is dat allemaal mooi!! Mijn interesse is gewekt! ???? Wij zijn onderweg naar huis en hebben de afgelopen week vooral heel veel natuur gezien. Dat is wel even wat anders! Geniet er nog maar lekker van! Zijn wel heel benieuwd naar de andere foto's en hopelijk ook weer een filmpje, die we in de toekomst kunnen aanschouwen. Veel liefs!