paulmarijke.reismee.nl

St.Petersburg 3

Lieve mensen, Vandaag bezoeken we het paleis peterhof dat ligt 35 km buiten st.p. we rijden de grote stad uit en zien ook wat van de buitenwijken en we rijden een stukje snelweg waar tol voor betaald moet worden. Na een uur komen we aan en we zijn echt niet de enige. Petershof bestaat uit een aantal paleizen en tuinen die zijn aangelegd in opdracht van Peter de Grote. Peterhof kijkt uit over de Finse Golf en ligt op een klif aan de kust. Een vd grootste technologische vondsten is wel dat alke fonteinen zonder pompen werken. Het water komt uit natuurlijke bronnen en wordt in hogere reservoirs opgevangen, het hoogteverschil zorgt voor de druk. Er staat voor de ingang een lange rij en het duurt even voor we binnen zijn. Het paleis is in een woord prachtig (helaas je mag er geen foto's nemen. We beginnen jn een schitterende hal met een geweldige trap met mooie ornamenten en allemaal verguld met bladgoud. Dan komen we in de balzaal prachtig versierd en schitterende kroonfilters, wauww wat een pracht en praal , hoe hebben die mensen geleefd. En de mensen van de straat hadden niets!!!!! Alle vertrekken zijn prachtig de eetzaal mrt een lange tafel met een heel wed-woodge servies uitgestald, de slaapkamers ja alles was heel mooi om te zien. En wij liepen met plastic hoezen om onze schoenen om de vloer niet te beschadigen. Een heel leuk gezicht maar we vielen niet op want iedereen loopt zo. En daarna de tuinen ook prachtig en heel mooi onderhouden. Peter de Grote had dit afgekeken van Versailles. Er zijn heel veel verschillende fonteinen,die allemaal spuiten. Mooi om te zien. We hebben heerlijk weer, wat een mazzel. We hebben in de orangerie koffie gedronken, en aan een stalletje een broodje worst gegeten. We hebben heerlijk door de tuinen gedwaald weer effe wat anders dan zon stad. Ook hadden we een mooi uitzicht op de Finse Golf altijd heerlijk om de zee te zien. De dag vloog voorbij en voordat we het wisten zaten we al weer in de bus terug maar het was genieten daar. Terug bij het hotel hebben we vlakbij oo een terras een heerlijk wijntje gedronken, en nu hebben we gedoucht en gaan zo op zoek naar een restaurantje. Morgen weer meer. Liefs van ons 4

Ma en Pa.

dat was een mooie reis, we hebben alles gevolgd en kregen een goede indruk van alles. nu een goede reis terug naar het regenland !!! Liefs van ons.