paulmarijke.reismee.nl

St.Petersburg 4

Lieve mensen, Vandaag scheiden onze wegen, Paul en ik willen naar het paleis van Catharina de Grote en Hanneke en Erwin gaan nog een dag door de stad wandelen. Wij gaan al om half 9 op pad en verlaten St. P. over de langste straat wel 11,5 km lang. We rijden door buitenwijken en zien een groot oorlogsmonument van de 2e wereldoorlog, ook zien we een groot standbeeld van Stalin dat is bijzonder want de meesten van zijn stsndbeelden zijn afgebroken. Ook zien wij hele grote blokken betonnen huizen gebouwd in de Stalin-tijd. Het is 30 km buiten de stad, op een gegeven moment rijden we het tsarendorp binnen. Voor ons zien we alweer een heel groot paleis liggen. De bus kan niet verder, het laatste stukje moeten we lopen. Het paleis ligt weer aan een heel groot plein, waar een klein orkestje staat te spelen, met vrolijke muziek ,zo vrolijk dat ik met de belgen een dansje doe. Al gek op de vroege ochtend. Er staat al een lange rij, want er komen hier vele cruise-schepen die in een sneltreinvaart de bezienswaardigheden doen en weer verder varen. Maar gelukkig gaan wij een andere ingang in waar we zo doorheen kunnen. Catharina de Grote is de vrouw van Peter de Grote en was een gewoon boerenmeisje, ze kregen 8 kinderen, 6 overleden aan de griep en 2 meisjes bleven leven. Het 1e paleis was eenvoudig van hout, maar door de loop van de tijden is het geworden zoals het nu is. Het is gebouwd in de 18e eeuw en is bekend om zijn barnstenenkamer. Ook nu moeten we weer plastiek hoezen om onze schoenen en we gaan weer een mooie trap op met aan weerszijden inhammen met hele mooie chinezen vazen. Dan komen we in een balzaal die wel 3 keer zo groot is dan die van gister, schitterend is ie, ik zie ze hier vroeger al walsen, kon je nog maar heel even een kijkje nemen, hoe het er toen aan toe ging!!! Ook hier is een eetzaal, helemaal ingericht en de tafel is gedekt we kunnen zo aanschuiven. En dan komen we in de barnstenenkamer, ja echt schitterend ,heel apart, barnsteen is ontstaan uit hars van de bomen die op de grond valt die bezaaid ligt met dennen-naalden en versteend is. De overheersende kleur is rood en geel ja heel bijzonder om te zien. Dit is de enige zaal waar niet gefotografeerd mag worden maar het is mij toch gelukt om stiekum 2 foto's te maken. We looen verder door mooie zalen, en op het eind kunnen we een lekker kopje koffie dien. Daarna gaan we een wandeling door de tuin maken. Heerlijk om te doen echt lekker om weer even in de natuur te lopen, want de tuin, nou ik kan het geen tuin noemen het is gewoon een landgoed zo groot. Er ligt een grote vijver in waar we rondom lopen, overal staan kleine paleisjes en standbeelden. We hebben er wel zo'n anderhalf uur gelopen, en zijn toen terug gegaan naar het hotel. Wij zijn toen heerlijk gaan lunchen en nog een keer naar het plein van de hermitage gelopen en de rivier, en toen had ik een paar voeten!!!!!! Tijd om vlakbij het hotel een wijntje te gaan drinken, na een goed half uur kwamen Hanneke en Erwin, en hebben we bijgekletst. s'Avonds zijn we naar een restaurantje gegaan wat H en E overdag al hadden ontdekt en we hebben daar lekker gegeten. En nu liggen we in onze hotelkamer en zijn best moe. Het was een mooie reis met een druk programma. Morgen gaan we uitslapen, heeeeerlijk, ontbijten, nog in de buurt van het hotel een kerk bekijken, lunchen en dan worden we naar de luchthaven gebracht en dan zit het er weer op. Ben vergeten te vertellen dat ik op Erwin zijn verjaardag bekend heb gemaakt wat de volgende stad is die we gaan zien. Ik was aan de buurt om te kiezen. Het is geworden VENETIE. Moskou en St.P was een bijzondere ervaring hele mooie steden. Moskou al een moderne stad maar de mensen spreken er geen woord engels. St. P. een veel meer westerse stad dan Moskou, met hele moderne en ook westerse winkels. De mensen spreken iets meer engels maar nog niet veel. Het zijn alletwee hele schone steden, de mensen zijn vrij nors. De bezienswaardigheden zijn prachtig. De vrouwen zijn opvallend goed verzorgd en mooi gekleed. Het russische eten is niet schokkend. Maar wij hebben lekker gegeten, want ze hebben ook de internationale keukens. Kortom waar vonden het een bijzondere ervaring en we hebben ervan genoten. Hanneke en Erwin bedankt weer voor de gezellige week het was weer TOPPIE!!!! Nu mensen jullie weer bedankt voor de reacties en weer tot de volgende keer op weer een ander plekje op deze aardkloot. Liefs van Paul en Marijke Hanneke en Erwin

afra

heerlijk, wat een mooie foto`s. ik heb dat ook altijd. hoe de mensen daar vroeger liepen . waar nu na zoveel honderd jaar wij nog kunnen lopen. maar de russen doen veel aan hun nationaal erfgoed dat moet je ze wel nageven. geniet nog maar lekker na van deze reis. groetjes.