paulmarijke.reismee.nl

noord balip999

2 Het ligt er prachtig met rondom koffieplantages. Bij beide meren staat een tempel ter ere vd godin vh meer. Wij kijken van bovenaf, mooi gezicht, we drinken hier ook een bakkie, met verse pisang goreng met gesmolten gulai djawa(palmsuiker) ,erg lekker. We rijden weer verder en stoppen af en toe bij mooie sawah's (rijstvelden) zo mooi om te zien, krijg je nooit genoeg van. Er wordt ook gestopt bij een kraam waar ze durian verkopen, ze stinken als hel en smaken als hemel, zegt men, we hebben het al vaak geprobeerd, maar niet echt onze vrucht. Maar van Oka moeten we deze toch echt proberen, oke nog 1 poging, en ik moet zeggen, vind het lekker, kan de smaak niet uitleggen ,moet je zelf proberen. Paul vindt het niet echt wat. Maar Oka en Dharma staan er echt van te genieten. Oka vraagt waarom wij naar het noorden reizen, en wij vertellen het verhaal van Gijs, dat vindt hij heel bijzonder, en vraagt ons of hij mee mag naar de boom, en daar een speciale balinese offer mag doen, wij vinden het een eer. We stoppen bij het volgende dorp bij een pasar om offertjes te kopen. Allemaal mandjes gemaakt van bananenblad, en zoveel verschillende bloemetjes met heerlijke geuren, Oka koopt van alles maar ook voor hem zelf om te offeren in de tempel.Nu is het nog 1 uur rijden naar Permuteran. Het landschap verandert en ineens rijden we langs de kust. Gelukkig zien we weinig veranderd, het is hier heel iets anders dan in het zuiden, absoluut geen massa toerisme.