paulmarijke.reismee.nl

noord balip999

2 Het ligt er prachtig met rondom koffieplantages. Bij beide meren staat een tempel ter ere vd godin vh meer. Wij kijken van bovenaf, mooi gezicht, we drinken hier ook een bakkie, met verse pisang goreng met gesmolten gulai djawa(palmsuiker) ,erg lekker. We rijden weer verder en stoppen af en toe bij mooie sawah's (rijstvelden) zo mooi om te zien, krijg je nooit genoeg van. Er wordt ook gestopt bij een kraam waar ze durian verkopen, ze stinken als hel en smaken als hemel, zegt men, we hebben het al vaak geprobeerd, maar niet echt onze vrucht. Maar van Oka moeten we deze toch echt proberen, oke nog 1 poging, en ik moet zeggen, vind het lekker, kan de smaak niet uitleggen ,moet je zelf proberen. Paul vindt het niet echt wat. Maar Oka en Dharma staan er echt van te genieten. Oka vraagt waarom wij naar het noorden reizen, en wij vertellen het verhaal van Gijs, dat vindt hij heel bijzonder, en vraagt ons of hij mee mag naar de boom, en daar een speciale balinese offer mag doen, wij vinden het een eer. We stoppen bij het volgende dorp bij een pasar om offertjes te kopen. Allemaal mandjes gemaakt van bananenblad, en zoveel verschillende bloemetjes met heerlijke geuren, Oka koopt van alles maar ook voor hem zelf om te offeren in de tempel.Nu is het nog 1 uur rijden naar Permuteran. Het landschap verandert en ineens rijden we langs de kust. Gelukkig zien we weinig veranderd, het is hier heel iets anders dan in het zuiden, absoluut geen massa toerisme.

noord bali

3 Gelukkig nog een beetje het oude Bali.Je kijkt je ogen weer uit wat je allemaal langs de kant vd weg ziet. En opeens ziet Paul het hotel van 4 jaar geleden, maar Oka zegt ik ken de eigenaar vd buren daar kan ik met de prijs pingelen, dat doen we. Het is ook een hotel met allemaal huisjes, gelegen in een schitterende tuin. Een mooie prijs gemaakt!! Dus op naar de douche en om 5 uur komt Oka ons halen. Hij brengt dan pisang mas(je hebt hier zoveel verschillende soorten bananen) en rambutan, de vruchten zijn zo groot , en zo heerlijk sappig voor ons mee. Het hotel ligt direct aan zee, we lopen naar het strand, linksaf richting boom, de zee staat hoog en het is best moeilijk lopen, bijna geen strand,er ligt veel koraal, schelpen, en grote stukken hout, maar dan staat hij er ineens, die mooie palmboom in de verte, je wilt het niet maar toch springen de tranen in mn ogen. Als we er zijn staat de boom bijna in zee, je ziet gewoon zijn wortels, en alles is nog hetzelfde, mooi de bergen op de achtergrond, het huisje achter de boom, en ook het gammele bootje ligt er nog. En zo rustig met de kabbelende zee. Ik denk alleen dat de urn die we aan de voorkant vd boom hadden ingegraven er niet meer is, want je ziet dat er heel wat zand weg is!! Oka gaat met de ceremonie beginnen. Ik mag met een offermandje op mn hoofd naar de boom lopen, daar moet ik even blijven staan, en dan haalt hij het mandje van mijn hoofd en mag ik op mijn knieeen voor de boom gaan zitten.

4 Hij zet het mandje voor de boom, en steekt wierook-stokjes aan . Ik krijg er 3 in mn gevouwen handen, en hij gaat staan ook met 3 stokjes in gevouwen handen, en gaat bidden met zn gezicht naar zee eerst in bahasa en dan in het engels. En dan moet ik wat zeggen, ik heb natuurlijk verteld dat het goed gaat met Greet, Gladys, Roger en Richard, dat hij trots zou zijn op Zino en Gia. Ik heb hem de groeten gedaan van Frank(had je gevraagd) ik heb bloemetjes gelegd van Els en Robin (hadden jullie gevraagd) en Daan en Gra ik heb hem jullie all good loves gegeven. Tja en dat zonder huilen, maar daarna kwamen de tranen, het was voor ons erg emotioneel, maar wel met een heel goed gevoel. Toen hebben we van steentjes zijn naam voor de boom gelegd. Dan gaat Oka nog heilig water over alles sprenkelen en prevelt van alles, en dan laat hij ons alleen. We moeten denken aan 4 jaar geleden, toen wij daar met zn 8 stonden, en Gijs zijn as uit strooiden over zee, met bloemetjes, die heb ik nu ook weer in zee gestrooid, met van ons 8 liefde voor hem. Het was super mooi, en voelde helemaal goed, zo blij dat we gegaan zijn. We gaan weer terug lopen, en drinken met Oka een biertje ah strand ook daarbij moet wierook branden, en wij bedanken hem voor deze mooie en bijzondere ceremonie. Daarna gaat Oka zn eigen weg en gaan wij bij de buren kijken. Er is niets veranderd maar het is zo stil, bijna geen toeristen. We gaan daar ook eten, ook hier weer een mooie kerstboom.

5 Paul neemt gado-gado, en ik nasi campur(net als nasi rames). Wijntje erbij, maar we missen de familie!! Terug naar ons eigen hotel waar je heerlijk ah strand kunt zitten, hier hebben ze een kerstboom gemaakt van plastic flessen, een kunstwerk en ook helemaal versierd, en ook nog verlicht, en verandert iedere keer van kleur. Het is echt top zitten, want ze hebben het ook helemaal leuk verlicht met allemaal lampjes, romantisch, ja dat kan nog op je 60ste!! We nemen nog een wijntje, maar in de verte begint het te weerlichten, en af en toe valt er een druppel, toch naar verkassen, naar een bank met een dak boven je hoofd. We zitten net en dan begint het toch te hozen en te onweren, niet normaal, maar wij zitten droog en het heeft wel wat. Zo hard regent het niet bij ons!! Als het wat minder wordt, gaan we slapen. Wordt vervolgd.

Lieve mensen we wensen jullie een fijne kerstavond en hele gezellige kerstdagen, veel liefs van ons

zuid bali

Lieve mensen, we vermaken ons prima hier. Lekker zwemmen in het zwembad, op het strand zitten bij ons vriendje Erek en kijken naar de hoge golven waar de surfers op surfen. En er is zoveel te zien, er komen verkopers langs met van alles, maar ze zijn niet lastig. Ze verkopen van sigaretten, ijs, fruit, houtsnijwerk, sieraden ,hoeden, horloge's tot hele maaltijden. Je kan je laten masseren, manicuren, je haar vlechten, nep tato's laten zetten, dus je hoeft niet te vervelen. Er staat altijd een lekker windje dus goed uit te houden, wel goed smeren want je verbrandt heel snel. Er lopen op het strand ook veel studenten en die willen graag, engels met je spreken. Ook gaan we af en toe winkelen, zoveel straatjes met zoveel winkeltjes, je kan echt van alles kopen. En dan lekker tawarren (afdingen) dat is een sport voor ons maar voor de mensen van hier heel normaal. Ik heb jurkjes gekocht voor 7 euro, van die flodderdingen, maar heerlijk voor hier. Er is ook een grote shopping-mall daar kun je echt van alles kopen, maar leuker is bij die kleine toko's. Verder staan hier overal kerstbomen, de meest bijzondere zie je, van ijzerdraad of van hout maar ook onze kustbomen helemaal versierd met lichtjes, ook in ons hotel een hele grote met allemaal pakjes eronder, ik zag er 1 met mn naam!! Maar verder heb je hier niet echt erg in de kerst. We waren hier voor t laatst in 1987, ongelooflijk wat er van geworden is. Bijzonder is wel dat de balinees gewoon zijn ding blijft doen.

Elk moment vd dag zie je wel iemand bij een huistempeltje of voor een winkeltje offeren, dat blijft mooi om te zien. Ook op kruispunten overal kom je die offertjes tegen, en ze worden door de vogeltjes en honden oogegeten. Je ziet ook overal de vrouwtjes de offertjes maken. En overal natuurlijk de restaurantjes, in alle soorten en maten, maar wij zoeken een beetje de kleinere op en zeker geen westerse ketens, die zijn er ook genoeg. En Valery ze hebben ook aan jou gedacht, we hebben ergens wat gedronken en ineens viel mn oog op een klein kaartje met jawel wat stond erop bitterballen, helaas we hebben ze niet geprobeerd. We hebben ons ook laten masseren, maar niet op het strand, gewoon in een vd straatjes, je hebt er zoveel, en ozoveel soorten, wij hadden een balinese massage voor 7,50 euro voor een heel uur, het was heerlijk! Ze vonden schijnbaar dat ik vieze oren had (terwijl ik die altijd schoonmaak!) Want die wilde ze schoonmaken, oke , ze haakde 2 kokertjes daar zaten in verpakt, net van die opgerolde papieren,waarmee we vroeger door zo'n witte buis schoten. Die steekt ze in je oor en dan steekt ze die aan, zit je met zo'n grote vlam aan je . oor, heb ik dat!! Maar je voelt er niets van, en als die bijna opgebrand is, haalt ze het uit je oor, gelukkig, en als je dan ziet wat voor troep erop dat papier zit!! Dus gelijk je oren uitgespoten op een wel hele bijzondere manier. Eergister zijn we naar Uluwatu geweest, een tempel op het zuidelijkste puntje van Bali. 2

We werden om 1 uur opgehaald door de vriend van Ako, een aardige vent ook die redelijk engels spreekt. We wilden onderweg naar de tempel, stoppen bij een mooi strand, wordt dreamland genoemd. Daar aangekomen moesten we eerst door een super groot gebied rijden, dat is gekocht door de zoon van Soeharto. Zag er heel mooi uit maar ze zijn alleen maar ah bouwen, super grote hotels in hele grote getalen, zonde, zonde!! Er blijft niets over van het eens zo mooie Bali. Maar goed, de chauffeur mag ons niet naar het strand rijden, we moeten overstappen in een gammel busje dat je voor 0,30 naar beneden rijdt, de plaatselijke bevolking moet ook wat verdienen. Er staat helaas vandaag een knoert harde wind, maar het is een mooi wit strand, met echt hele hoge golven, waar veel Aussie's zijn om te surfen. Er zwemmen ook mensen ,maar de stroming is zo sterk dat je zo de zee wordt ingezogen, er staat ook een mannetje met een fluit en als echt gevaarlijk wordt, fluit hij je eruit. Er wordt niet gesurfd de zee is vandaag te gevaarlijk. Weer terug met het busje, maar die was er nog niet, en toen kwam er een bui, zeiknat waren we, maar je droogt gelukkig zo weer op. Verder naar Uluwatu baai, hier zijn we 4 jaar geleden ook met Greet geweest, daar heb je van boven af zo mooi gezicht op de zee en door de harde wind onwijs hoge golven wel 6 meter hoog, hier wordt wel gesurfd, geweldig om te zien. Ze liggen daar heel nietig in die grote zee, op een plank op de juiste golf te wachten. 3

T

zuid bali

En als ze die dan hebben, dan surfen ze echt geweldig, maar dit is alleen voor ervaren surfers. Hier drinken we een biertje met dat prachtige uitzicht(weer zo'n moment Gkadys). Maar we moeten verder naar de tempel, als we aankomen is het voor het eerst druk met toeristen. We worden gewaarschuwd voor de apen, ze pakken alle af als ze de kans krijgen. Eerst sarong aan en dan gaan, de tempel ligt op een hele hoge klif met een prachtig uitzicht op de oceaan. En daar zijn ook de apen, er zijn er heel veel, er zit er 1 met een bril, afgepakt van een toerist, en die zit ie gewoon op te eten echt waar. Er zit een grote mannetjes aap waar wij langs moeten, Paul doet voor de zekerheid zn bril af. Na een mooie klim met prachtige vergezichten komen we bij de tempel, hij is klein en je mag er niet in, maar hij ligt heel mooi gelegen. Je kan hier ook bij ondergaande zon de kecak-dans zien maar dat doen we niet, zo commercieel. Het wordt al schemering en de chauffeur brengt ons naar een strand waar we op het strand kunnen eten. Er staat nog zoveel wind,dat we dat niet doen, maar in een tentje ah strand gaan zitten.Hier hebben we heerlijk zeevruchten gegeten, inktvis-sate, scheldieren, garnalen en verschillende soorten vis met heerlijke sambal en een biertje en genieten van een mooie zonsondergang. Wat een leven!! Als het donker is, is het leuk met al die lichtjes en we worden ook nog getracteerd met 2 balinese danseresjes, die een mooie dans opvoeren. M4